A kosár üres
 x 

A gyújtó és izzítógyertyákról

 

A gyujtógyertya

A gyújtógyertya felel a motorban összesűrített üzemanyag levegő keverék begyújtásáért. Ez az eszköz a hengerfejben helyezkedik el.

A gyertyának az egyik tulajdonsága a hőérték. A hőérték határozza meg, hogy a gyertya hogy viselkedjen üzem közben. Ezt az értéket egy betűkből és számokból álló kód jellemez, amit megtalálunk a gyertya porcelán részére rányomva, vagy a fém részbe beleütve.

 

A hő érték valójában a melegedési hajlamot hivatott meghatározni. Minden motornak más a gyújtási hőmérséklete, ezért minden motorba más hő értékű gyertya szükséges. A gyújtási hőmérsékletnek nevezzük azt a pillanatot, mikor az összesűrített üzemanyag-levegő keveréket begyújtjuk a gyertya segítségével.

Ekkor egy rendkívül gyors égés folyik le és e közben hatalmas hőmérséklet keletkezik. Ez a hőmérséklet felhevíti a gyertya gyújtószálát és pólusát. Hogy ez mennyire hevül fel az adott pillanatban az a gyertya kialakításától (hőértékétől) függ.

Ha a gyertya nem hevül fel eléggé, akkor az égésből visszamaradó korom rárakódik a pólusokra és viszonylag rövid időn belül jelentkeznek ennek kellemetlen mellékhatásai (durrogás, indítási nehézséges, stb.) rosszabb esetben működésképtelenné teszi a motort.

Ellenkező esetben, tehát a gyertya túlhevülése esetén az elektródák folyamatosan izzanak és olvadnak. A gyertyának ezért sokkal rövidebb lesz az élettartalma, valamint üzemképtelenné is válhat a motor tőle. A helyesen megválasztott hő értékel biztosíthatjuk a gyertya megfelelő működését, ezért fontos hogy a gyár által előírt hőértékű gyertyát építsük be a gépjárműbe.

 

Az izzítógyertya

Dízelmotoroknál, ellentétben benzinmotorokkal, nem gyújtógyertyát használunk, hogy rábírjuk az üzemanyagot az égésre. Ehelyett kizárólag kompresszióval emeljük a levegő hőmérsékletét addig a pontig, ahol a gázolaj spontán begyullad a forró nagynyomású levegővel.

A nagy nyomás és a gázolaj biztosítja a szabályozott teljes égést. A dugattyú emelkedésekor, tömöríti a levegőt a hengerben, ez okozza a levegő hőmérsékletének emelkedését. Mire a dugattyú eléri a holtpontot, a hőmérséklet a hengerben nagyon magas. Az üzemanyagot ilyenkor porlasztjuk a hengerbe ami a magas hőfoktól azonnal begyullad, lefelé kényszerítve a dugattyút így a termelvén erőt. A nagy nyomás miatt szükség van egy nagy és erős motorblokkra.

Az egyedüli problémát a hideg időjárás okozza amikor autónk sokáig áll és a motorblokk nagyon lehűl. Ilyenkor a hideg blokk az összepréselt levegőt nagyon gyorsan visszahűti így a folyamat működésképtelenné válik. Ekkor jön be a képbe az izzítógyertya. Indulás előtt a kulcs elfordítása után de még indítás előtt működésbe lép és néhány másodperc alatt átmelegíti az égéstér környezetét hogy indításkor ne hűljön le az összepréselt levegő és a motor beindulhasson.

 

Forgalmazott márkáink

Saját fiók

Elérhetőségünk

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kövesse akcióinkat!