(Az API amerikai szabvány leginkább az ottani motorokhoz és körülményekhez fejlesztve, Európában nem annyira mérvadó)
Benzinesek:
API-SH
1997 előtti gyártású motorokhoz. Minden korábbi előírás (API SF, SG) esetén alkalmazható. Ez a minősítés elavultsága miatt már nem kiadható.
API-SJ
2001-ben és azelőtt gyártott benzines motorokhoz egységesen használható motorolaj alacsonyabb kéntartalommal és csökkentett lerakódási hajlammal.
API-SL
2001-ben életbe lépett, 2004-ig gyártott szigorított követelményrendszert kielégítő teljesítményszint. Minden amerikai Otto-motoros járműben alkalmazható. Elsősorban a magas hőmérsékleten képződő lerakódások az olajfogyasztás csökkentése és üzemanyagtakarékosság terén múlja felül az SJ teljesítményszintet.
API-SM
2005 elején életbe lépett, legszigorúbb követelményrendszert kielégítő teljesítményszint. Minden amerikai Otto-motoros járműben alkalmazható. Elsősorban a kopásállóság, az alacsony hőmérsékleti folyási képesség és a fokozottabb öregedésállóság terén múlja felül az SL szintet. A régebbi API minősítésekhez képest alacsonyabb foszfor és kéntartalmú. Jelenleg ez a legmagasabb már forgalomban lévő benzines API teljesítményszint.
API-SN
2010 végén bevezetett új kategória az amerikai piacra. A régi API szabványokhoz képest nagyon sok újítás és szigorítás található benne. A szupertakarékos motorolajok szabványa lesz ez. (0W-20 és 5W-20). Mindemellett elsőként már tesztelik a Bioetanollal üzemelő motorokkal is.
API-SP
2020. májusában bevezetett teljesítményosztály. Annak érdekében dolgozták ki, hogy a modern motortechnika (csökkenő hengerűrtartalom, benzin közvetlen befecskendezés [GDI], a turbófeltöltés és a benzin részecskeszűrő [GPF]) követelményeinek megfeleljenek a motorolajok. Az API SP követelményeinek megfelelő motorolajok számos teljesítményelőnyt nyújtanak a jelenlegi szikragyújtású belső égésű motorok API SN és API SN PLUS kategóriáihoz képest, beleértve: Kis sebességű előgyújtás (LSPI) mérséklése a teljes olajcsere intervallum alatt, a motor és a lánc kopási teljesítménye, belsőkorrózió elleni védelem, kibocsátási rendszerek kompatibilitása, oxidációs stabilitás, lerakódások mértékének szinten tartása.
Dieselek:
API-CC
Mérsékelten nehéz üzemi feltételek melletti használatra. (már nem használt minősítés!)
API-CD
Nehéz üzemi feltételek, ill. feltöltéses (turbódízel) motorokban való használatra. (már nem használt minősítés!)
API-CS-II
Azonos a CD fokozattal, de emellett a kétütemű dízelmotorokban is használható. (már nem használt minősítés!)
API-CE
Azonos a CD fokozattal, de emellett megfelel az amerikai dízelmotorok eltérő konstrukciójából eredő követelményeknek is. (már nem használt minősítés!)
API-CF
Ez az 1994-ben bevezetett kategória a szívó és a feltöltött közvetlen befecskendezésű nehézüzemű , széles minőségi tartományú üzemanyagokkal működő dízelmotorok motorolajait írja le. A CF szinthez tartozó motorolajok védelmet nyújtanak a dugattyún történő lerakódásokkal, a kopással és a csapágykorrózióval szemben.
API-CF-4
1991-től a CE-t váltotta föl néhány új vizsgálattal kiegészülve.
API-CG4
1995-től lépett életbe elődjeihez képest nagyobb motorvédelemmel.
API-CH-4
1999-től bevezetett hosszított csereperiódusra alkalmas környezetbarát motorolaj.
API-CI-4
2002-től nagy fordulatszámú négyütemű dieselmotorokhoz, amelyek teljesítik az Amerikában 2004-ben életbelépő új környezetvédelmi előírásokat.
API-CJ-4
2006-ban bevezetett kategória a magas fordulatszámú országúti dieselmotorok olaja. Alacsony foszfor és kéntartalmával megnöveli a katalizátorok és a részecskeszűrők élettartamát. Túlteljesíti az összes előbbi API diesel szabványt és használható is azok helyett. Megfelel a 2007-ben ismét szigorított amerikai környezetvédelmi előírásokhoz.